Wednesday, October 12, 2011

Meow! Meow... Meow Story Moryy.. :) Sayangilah haiwan paling comel nie..

Sekian, BuBye! dari Wawa Nasir at 5:22 PM


Aku memang suka sangat.. sangat kucing tau! Diorang nie haiwan yang paling comel kat dunia nie dan kelakar layan gelagat kucing-kucing. Aku ade bela kucing, suka buli diorang! Tapi! Tak dera diorang tau! Kesian kucing aku sekor nie hah... Beruk Manusia mane tak ade hati perut usus bontot langsung! Tak ade sifat belas kasihan buat kucing aku nie kaki sakit dan bengkak. Memang aku dah sumpah-sumpah orang yang buat macam tu kat kucing aku.. Sumpah kau jadi cacat sebelah kaki, biar padan dengan hidung kau! So aku share la dari post kawan aku supaya menjadi iktibar bagi kita semua yang kita perlu sayangi mereka.. 


Kucing dengan kehidupan aku memang sinonim, almaklumlah mak dan arwah ayah aku d...aripada dulu lagi membela kucing ni sampaikan kalau korang datang umah aku memang penuh dengan kucing, sekarang ni bila dikira balik, adala dalam 16 ekor. Apa yang aku nak sharing kat sini ialah bagaimana makhluk ciptaan Allah ni memainkan peranan dalam kehidupan kita terutamanya aku. Dari dulu lagi aku dididik supaya membelai dan mengasihani kucing, sampaikan semua kawan aku tahu yang aku ni sayangkan kucing, diorang tak hairan dah kalau aku bercakap dengan kucing sebab diorang dah biasa. Nasib baik la diorang tak anggap aku ni gila!

Motif posting aku kali ni adalah untuk share dengan korang balasan daripada kita mengasihani binatang ciptaan Allah ni. Aku percaya kalau rumah korang selalu didatangi kucing yang korang tak pernah lihat or nampak then korang bagi makan then korang nampak kucing2 tersebut bersantai di sekeliling rumah korang, itu bermakna rumah korang penuh dengan rezeki2 yang Allah kurniakan, insya Allah. Kadang2 kat kedai makan, ada kucing yang lapar, apa salahnya kita bagi sikit cebisan2 lauk or tulang2, tak luak pun makanan kita, ye tak? Mungkin bukan di dunia kucing tersebut akan membalas jasa kita tetapi mungkin di akhirat. Ustaz aku time aku sekolah dulu pernah berseloroh, dia cakap mungkin kucing yang kita pernah tolong nanti di akhirat akan menolong kita, misalnya time nak menyeberangi titian siratul mustaqim, mebi kita terjatuh dan tak mustahil kucing yang kita pernah tolong di dunia akan menyambut tangan kita naik ke atas semula, wallahu alam...

Pernah satu ketika dulu time aku takda job, sen pun takda, seingat aku dalam poket ada RM3 je, time tu lapor yang amat, pegilah aku ke 7E, beli air tin dengat roti, time tu tengah malam dah, tengah makan roti sebungkus tu tiba2 muncullah seekor kucing betina, comel yang amat, aku ni takleh tengok yang comel2 ni, huhu. Jadi aku pon share lah sikit roti yang tak seberapa ni padanya. Lahap sunggoh dia makan, lapar agaknya, tengok perot pun kempis, tak makan 2-3 hari kot, jadi malam tu aku menikmati rezeki Allah dengan kucing tu. Abeh dah makan, dia terus naik duduk atas peha aku, aku paham, kalau dia buleh cakap, mesti dia cakap "Terima kasih". Aku usap2 badan dia, terlena dia atas peha aku. Aku gerakkan dia la nak balik, aku letak dia atas lantai. "Next time kita jumpa lagi!" Sambil aku start motor dan terus blah. Sebulan lepas tu aku datang lagi, aku tercari2 jugak mana pegi kucing ni, tak sampai lima minit, aku tengok dia datang sambil berlari2, ya Allah, ingat lagi kau kat aku. Tetiba je aku teringat manusia sesama kita ni, kadang2 kawan yang kita pernah tolong langsung tak ingat dah kat kita tapi berlainan dengan makhluk Allah yang lain.

Ada satu lagi pengalaman aku, masa tu aku stay umah membe aku, pagi2 tu aku keluar nak makan nasik lemak, ada sorang gerai milik seorang makcik tua ni kat satu simpang jalan, jadi aku pun singgahla makan. Aku tengok kat tepi gerai dia ada satu balang yang penoh dengan friskies yang penuh tapi aku tengok takda seekor kucing pun. Kebetulan time aku abes makan tu dia dah nak close gerai dia. Pas aku bayar then sebelom aku start kereta aku tengok makcik tua tu panggil kucing2 dia keluar lalu makcik tu tuangkan friskies tu atas kertas surat khabar. Lebih dari sepuloh ekor kot yang datang. Aku keluar then aku borak ngan makcik tu, sepanjang perbualan tu, ada satu yang aku kagum, makcik tu kata "Kucing2 makcik ni makcik bagi makan selepas makcik tutup kedai, sebab makcik ada pesan kat diorang, time pelanggan ada jangan keluar, nanti ganggu pelanggan makan." Begitu taat kucing2 tersebut kepada tuannya!

Last nak share, kat kampung aku ada market jual ikan, kalau korang pegi time malam selalulanya jam 9 malam, korang akan nampak satu Estima kaler itam akan datang bawa makanan kat kucing2 dan anjing2 kat dalam market tersebot. Aku pernah sekali sempat berborak dengan pakcik pemilik Estima tersebot, salah satu ayat yang aku nak share dengan korang adalah "Dah dekat 10 tahun pakcik bagi makan kat kucing2 dan anjing2 kawasan ni, alhamdulillah, berkat kita tolong diorang, Allah murahkan lagi rezeki pada pakcik sekeluarga. Kalau pakcik tak datang, entah sapala lagi nak bagi mereka makan." Sesungguhnya ternyata Allah murahkan rezeki pakcik tu sebab dia sanggup share rezeki dengan makhluk2 Allah yang lain.

Kita sama2 pikirkan, kalau kita nak rezeki kita murah, sentiasalah berkongsi rezeki yang kita dapat dengan makhluk2 Allah. Insya Allah, Allah murahkan lagi rezeki kita! Impian aku sekiranya rezeki aku dilebihkan Allah, aku nak buat satu rumah or tempat untuk kucing2 terbiar, bagi makanan dan perlindungan untuk mereka. Moga2 kita dapat mewujudkan rasa kasih sayang kepada makhluk2 Allah yang lain. Segala kekurangan datang dari aku dan semoga niat yang baik akan membawa seribu kelainan dan keberkatan buat kita. Insya Allah.


-Tanpa mereka sunyi aku tau nanti....Mereka lar PENYERI HIDUP Wawa :) sentiasa buat Wawa tersenyum dan gelak terbahak-bahak terkeluar kahak-

0 komen:

Post a Comment

Cute Onion Club - Onion Head
 

Wawa Takizawa Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting